Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Oct 4, 2009

Tidak semudah bicara


Masih teringat ketika saat melangkah ke alam rumahtangga 14 tahun yang lepas, arwah ayah berpesan;
"Maudah... bukan mudah nak jadi 'orang' yang ber'fungsi' dalam sebuah keluarga" .. wajahnya serius.
"Maksud ayah... " Wajah ayah ditatap penuh kerutan.
"Kau akan tahu bila segalanya terjelma depan mata.. " seperti biasa, ayah bukanlah guru yang akan menceritakan segala yang tersirat dari A-Z. Beliau guru yang banyak mengajar umi berfikir. Itulah arwah, Haji Ali bin Salleh , seorang imam yang disegani, tegas, garang (menurut rasa 'kanak2' umi).
Kini.. umi berdepan dengan realiti. Mempunyai seorang suami dengan anugerah 5 orang anak. Ya Allah...
Baruku tahu.. ia bukanlah semudah bicara dan ucapan di hari perkahwinan, "Selamat Pengantin Baru, Jadilah isteri solehah, ibu mithali untuk anak-anak" .. Saban hari, segala kerahan hati, kudrat jiwa harus dikumpul dan dijihad melawan arus nafsu dan jiwa berusaha menjadi isteri yang terbaik untuk suami tercinta, dan ibu yang sempurna di kacamata anak-anak . Subhanalah.. Sesungguhnya menjadi insan yang ber'fungsi' dalam satu institusi rumahtangga bukan semudah bicaranya. Harus ada usaha, tekad, istiqamah, kreatif, sabar. Ya Allah.. doakan hambamu yang kerdil ini tabah dan kuat.

1 comment:

along Nazirah said...

Salam, umi.. Seperti kukenal gambar ini,. hehe.. Erm,. Shida mungkin dah rasa apa yang umi rasa,. Along, Anis, belum lagi,. Bila macam ni, macam seram sejuk pun ada,.. Bukan senang nak galas tanggungjawab dalam rumah tangga,..

zwani.com myspace graphic comments