Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Oct 1, 2009

Selamat Menyambut Kelahiran Fitrahmu


Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu Akbar... bersipongang kedengaran nama Allah dikabbirkan, berkumandang ayat al_Quran, suara tadarus anak-anak kerdil. Tersulam rasa sedih meninggalkan bulan penuh keramat, gembira menyambut eid fitri. Duhai anak-anak umi, wajah kalian seceria anak bulan Syawal.. biarpun ada beberapa pantang di malam raya (tidak sebebas anak-anak lain bermain mercun dan bunga api) - lebih baik, bersedekah duit ke masjid dari membazir membeli mercun dan bunga api - Namun, bicara yang biasa kedengaran..

" Alaa bior lah main. Malam ni saja.. seronok selepas sebulan berpuasa.. "

" Eh, sian budak-budak tu, kempunan nak pegang bunga api "

dan umi hanya mengukir senyum kepada bicara-bicara tahunan ini. Peraturan tetap berjalan, walaun terkadang jelingan manja minta izin tika disua sebatang bunga api oleh sepupu.. Takpa la...

Tahun 2009, Hari 1 di Penang - mertua kesayangan - beraya tanpa lontong favourite umi- maklum beliau tidak sihat semenjak bulan Ramadhan, bukan suapan itu yang utama, afdal lagi peluang suami menyalami tangan ibubapa kandung. Subhanallah! Beraya sampai jam 11.30 malam pusing-pusing sekitar Bukit Mertajam. Selepas singgah seketika di rumah mertua, terus pulang ke Baling. Berpagi kami berangkat ke Terengganu, di sana keriuhan keluarga besar menanti.

Allahu Akbar, terimakasih Ya Tuhan, kesempatan ini dianugerahkan untukku jenguk keluarga di samping, bertemu sanak-saudara yang telah lama kerinduan . Biar beberapa orang cucu saudara tak sempat ditatap (baru lahir 2009) kerana mereka juga memenuhi tuntutan mertua di serata Malaysia. Terasa tua.. bila dipanggil 'Tok Cik Dah, Tok Cik Sham" .. cucu pula sudah menjangkau usia belasan tahun.. Cepatnya masa berlalu. Berpuluh anak saudara yang tidak mampu dihafal semua, dari usia 3 bulan hinggalah yang sudah berumahtangga. Bertemu mata dengan anak-anak saudara yang seusia 23-25 tahun, umi buat kuliah pendek - "Petua Bercinta" - sambutan hangat rupanya.. pakat kerumun ramai-ramai. (slot ini terakam dalam tulisan umi di Buku Bicara Tentang Cinta - BTC terbitan UMFL RESOURCES).

No comments:

zwani.com myspace graphic comments