Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Nov 23, 2009

Pendidikan Islam - sekadar ramalan biasa

Salam, catatan ini untuk anak-anak yang bakal menduduki kertas Pendidikan Islam esok (24-11-2009). Sejak 2-3 hari ni, umi menerima msg dan panggilan telefon dari sahabat, sedara, kaum kerabat bertanyakan soalan spot SPM.
"Macam ner? Dapat tanda2 awal? " seorang sahabat bertanya.
"Dah, kalau ada tajuk2 spesel tu, pas2 kat kami ye, buat tatapan dilah!" kakak dari bangi pula berseloroh.
Aduh! Serba salah... memang ada, sebab umi ada buat ramalan sendiri, macam PMR hari tu juga, sudah berpesan pada anak2 pelajar, ini sekadar telahan, bukan 100%, berdasarkan kajian dan penilaian. Ilmu pun sekadar itu. Tapi, bila banyak tajuk yang tidak keluar, pengalaman perit mendengar keluhan anak-anak pelajar PMR..
"Alah umi... kami kelam-kabut menjawab. Ramalan umi tidak kena. Terkedu di dewan!" keluh mereka. Subhanallah.. kurang selesa umi dengar.
Mengapa harus begitu? Sedangkan soalan PMR tahun ni cukup mudah dan senang skor. Hmm begitulah reaksi sebahagian yang hobinya 'bergantung' pada ramalan. So, untuk kali ini umi harap anak2 SPM (lebih matang & rasional). Tajuk2 ni hanya ramalan ye!! Sekadar memenuhi permintaan insan-insan tersayang.. Ok, Semoga berjaya dan succes untuk exam esok!
Al-Quran: Al-An'am 125 - maksud hidayah, golongan sesat, kesan hidayah. Al-An'am 182- susun ayat; surah at_taubah 128-129. An-Nur - susun ayat; At-Taubah ayat 6 - maksud kalimah 'musyrikin'; nama lain bagi al-Quran; bentuk perlindungan kepada bukan Islam; kesan perang terhadap negara; Al-Hadis: Makanan yang baik, kesan makanan haram, pengajaran hadis. cara menunaikan amanah, hadis perpaduan, usaha kekalkan perpaduan. Aqidah: Ahli sunnah waljamaah (prinsip dan pandangan terhadap pelaku dosa besar), ajaran qadiani, maksud dan kepentingan tawakal, amalan mendekatkan diri kepada Allah dan kelebihannya. Ibadah: sembelihan, akikah, jualbeli dan sewa, gadaian dan syarikat, hutang, insuran dan saham, fasakh, khuluk dan implikasi, perkahwinan dalam Islam, tanggungjawab suami isteri, poligami, keibubapaan, undang2 keluarga. Tamadun: Bani Umaiyah, Imam Malik, Imam Ahmad, Imam Bukhari, Abbasiyyah, Pendidikan, sains dan teknologi, ketenteraan, Ibnu Khaldun dan Hamka. Adab: Pembaharuan & Perbezaan akhlak, adab jaga orang sakit.

1 comment:

Salahuddin Ayyubi said...

Salam

Laisal Khabru Kal Mua’aayanati

Berita yang didengar itu sebenarnya lain dari apa yang dilihat sendiri.

lawat-lawat blog saya

http://barahinahmadi.blogspot.com/
http://persoalannabiisa.blogspot.com/

Wassalam

zwani.com myspace graphic comments