Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Nov 24, 2009

Cerita tentang Sridah - hebatnya sahabatku..

Terasa sejuk menggigil tika mandi pagi. Ya Allah, Ya Rahim.. bagaimana anak-anak bujang umi (nu'man, nubhan dan nuzhan) di Kem Darul Hijrah. Belas hati umi memikirkannya, wajah2 ceria mereka... rindu sungguh! InsyaAllah petang ni umi akan ke sana - ada acara majlis penutup kem - petang semalam, pergi ziarah - sekaligus menghantar baju. Anak-anak umi menerpa ke pintu kereta!
" Umi! Ya Allah... rindunya kami kat umi!" dirangkulnya umi seerat2nya. Berebut pula ketiga2 mereka memeluk umi. Sebak juga, kelopak mata dah bergenang. Ya Allah! tahan air mata.. - anak-anak umi dalam perjuangan!
"Umi pun rindu.. " umi mengucup dahi ketiga mereka satu persatu.
"Umi! Malam ni kami ada persembahan... " ceria je Nubhan bercerita,
"Really! Bestnye.. how I wish to be with you here tonight... " jawab umi. "Anak-anak umi nyanyi lagu apa malam ni?"
"Lagu nasyid Ahlan bina, tapi kami tak jadi solo" sengeh Nubhan.
"Best nasyid tu, umi suka sangat, nanti petang anak-anak nasyidkan kat umi, abi ek! Tak sabar umi nak dengar" ujar umi.
"All rite! " mereka mengangkat ibu jari dengan girang. Subhanallah! sesuci wajah mereka, semoga kem lima hari ini membina jati diri dan hubungan erat dengan Allah dan sesama manusia.
Bercakap tentang kem anjuran SRIDAH ni - umi kagum sungguh dengan pengusahanya - Ust Mohamad - tenaga pengajar di SMK Siong, baru saja bergelar guru cemerlang, Alhamdulillah. Tumpang bangga! Tidak silap umi, sekolah tadika telah beroperasi sejak 9 tahun lepas, menyempurnakan wasiat arwah ayah. Dibina bersebelah rumah beliau di Teluk Temelah, Mukim Siong. Kem Bina Insan pula diadakan setiap cuti sekolah untuk pelajar sekolah rendah. Sambutannya cukup memberangsangkan. Tanpa pengaruh politik atau orang kenamaan, usaha beliau diteruskan. Edisi sekolah rendah mula operasi 2009 dengan 5 orang pelajar. Ust Mohamad menunjukkan keputusan peperiksaan akhir tahun pada umi. Ya masyaAllah! hebat.. teruja umi.
"Ana tak mereka-reka ustazah... inilah hasilnya.. " ujar ust Mohamad, semangat.
"Subhanallah, berderet markah 100%! " semakin bercambah kagum di hati umi.
"Kini, kami perlukan sumbangan masyarakat prihatin untuk membina bangunan 2 tingkat di belakang sana.. " beliau menuding jari ke belakang bangunan pejabat. Ada banyak batu-bata dan kayu untuk projek binaan.
"InsyaAllah ustaz.. semoga berjaya! Apa boleh ana bantu ?" berkerut dahi umi.
"Mohon ustazah maklum dan sebarnya pada masyarakat di luar sana!
Justeru umi mengambil browser 'sumbangan dana' - berhasrat untuk mengedarkan kepada waris ketika program Serikandi Bestari nanti. Ya Allah.. permudahkanlah!

umi - ada blog sekolah yang boleh dirujuk - www.sridah.blogspot.com - semoga sumbangan kerdil kita dinilai Allah sebagai amal jariah yang sempurna. InsyaAllah!

1 comment:

khaidi said...

Salam Ummi.ni saya.ummi tak ingat eh?urm.perserta kem serikandi bestari.yang nak anak 4 tuh..huhu^^.moga Ummi sentiasa bahagia..
miss Ummi >_<