Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Sep 12, 2009

Santapan Ukhuwwah Rasulullah

Assalamualaikum.. salam perjuangan untuk ank-anak yang sedang bergelut di dewan peperiksaan (SPM, STPM) . Hari ini, umi nak share kaedah makan cara Rasulullah yang sangat bagus untuk dipraktikkan dengan sahabat-sahabat.. iaitu makan dalam talam. Hmm makan dalam talam ini, bukan sekadar untuk 'save' tenaga tak perlu basuh pinggan banyak-banyak, atau seronok-seronok main rebut-rebut lauk, tetapi ada banyak kelebihan-kelebihannya. Antaranya:

1) SUNNAH RASULULLAH

Rasulullah saw pernah bersabda:

“Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


2) MENGERATKAN UKHUWWAH

Makan secara berjemaah, akan mengurangkan sikap individualistik. Kita rela berkongsi nasi, lauk-pauk. Tengok kawan agak-agak dah nak habis lauk, kita cubit lauk kita, bagi sikit pada rakan. Selain itu, sambil-sambil makan, boleh berkenalan pulak.


3) TAK MEMBAZIR

Sesetengah orang tak boleh makan banyak, setengah orang kena makan banyak untuk dapatkan tenaga. Yang makan banyak boleh ambil nasi yang tak makan banyak, maka tak terjadilah pembaziran.

Jom! Kita amalkan makan secara berjemaah untuk eratkan ukhuwwah.

umi - teringat kenangan terindah bersama umnfl's group 03' ( along, anis, shida, wani, arwah ateh, jihah, farhana, nailah ) miss 'the moment' so much..

No comments:

zwani.com myspace graphic comments