Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Sep 6, 2009

Bila hati bonda berbicara

Assalamualaikum..

Salam sesuci Ramadhan semua! Bagaimana amalan sepanjang bulan penuh berkat ini ? Barangkali ada anak-anak yang sudah khatam .. tahniah! Mabruk alaik.. Tekad untuk khatam sebelum hujung Ramadhan, sekarang masih berjuang. Doakan! Beberapa hari, bergelut jiwa merasai debar ibu bila anaknya menuju ke gerbang juang upsr. Fuh! Macam ni, rasanya ... sangat memilukan. Berkejar ke sana ke mari, menyempurnakan tugas isteri, pendidik dan ibu serentak.. Fokus hari untuk anak tersayang (Nu'man).

Esok, 7 Sept 2009 : jam 8 bermulalah pertempuran itu. Diperah segala yang tersimpan. Semoga Allah bukakan khazanah ilmu buatnya seluas-luas.. rezeki ilmu, diterangkan hatinya. MasyaAllah... umi hanya berdoa, menadah tangan. Mencari kekuatan diri tatkala meraih cinta Ilahi. Mudah-mudahan sayang seorang ibu akan buah manis untuk anak tersayang.. satu amanah Ilahi. Tatkala tangan menadah memohon limpah restu-Nya, lahirnya bicara bonda merawat resah yang memanjang..

Sesungguhnya kuperolehi tenang
Bila ralit kubicara dengan-Mu Ya Rabb,
Indahnya susunan bicara kalam-Mu,
Bagai memujuk pilu dan resah-Ku,
Bahasa-Mu sangat indah,
Tiada upaya dipintas pakar bahasa,
Bila dibaca dan ditadabbur segala,
Sirna segala resah dan keluh jiwa,
terserap dalam indahnya,
Susunan bahasa cinta-Nya yang Agung.

Nukilan: umimaudah lewat tadarrus semalam...

Salam perjuangan untuk anak-anak pelajar yang sedang menduduki peperiksaan percubaan SPM, juga yang bakal menduduki peperiksaan percubaan STPM - 8 Sept - Moga kalian adalah yang terbaik!

No comments:

zwani.com myspace graphic comments