Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Dec 17, 2009

Tips Pemakanan Ikut Sunnah

Menu menarik untuk di'share' .. 10minit sahaja licin! Sedap dan berkhasiat...

Subhanallah... sekian lama umi 'rehat' study untuk persediaan master umi. 'Sibuk' n 'disibukkan' dengan pelbagai program. Hari ini, is 'my study time'.. membaca bahan2 thru internet, sambil ym, facebook, (semua nak buat) - ada anak2 di luar sana yang lama 'rindu' bingkisan blog umi, "umi.. nape lama tak 'update'? he he... ok, I'm back! Master umi bertajuk "Gaya Pemakanan Mengikut Sunnah - Kajian pelajar asrama sekitar Baling - " Sebelum memulakan kajian, info kurang, gaya makan pun tak sangat berhati2.. Alhamdulillah sejak kebelakangan, menu family diatur ikut amalan sunnah. InsyaAllah.. moga berkekalan semangat nih! So, hari ini.. umi nak share info gaya pemakanan Rasulullah.. selamat menjamu selera ye!

Menurut petikan ayat daripada bahan bacaan yang pernah saya baca. Rasullulah S.A.W tidak pernah sakit perut disebabkan menjaga aturan permakanan beliau. Antara aturan pemakanan Baginda ialah;

1. Jangan makan Susu + Daging

2. Jangan makan Daging + Ikan

3. Jangan makan Ikan + Susu

4. Jangan makan Ayam + Susu

5. Jangan makan Ikan + Telur

6. Jangan makan Ikan + Daun Salad

7. Jangan makan Susu + Cuka

8. Jangan makan buah + susu ; cth : Koktel

9. Jangan makan buah selepas makan nasi, sebaliknya makan buah dulu baru makan nasi.

10.Jangan sesekali tinggal makan malam. Sesiapa yang tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan berganda. Tidur satu jam selepas makan tengahari.

Nampak memang agak pelik tapi untuk mengetahui kenalah mengamalkannya. Dalam kitab juga ada melarang kita memakan makanan laut bercampur dengan makanan darat.

Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam, dikuatri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh Saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindakan biokimia yang terhasil yang boleh merosakan usus kita.


Info dipetik daripada www.mymesra.com.my


2 comments:

AD said...

Rindu dengan masakan Maudah.

Sya_Mimi said...

thanks umi..

zwani.com myspace graphic comments