Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Dec 24, 2009

Syabas untuk semua yang berjaya!


Alhamdulillah, debaran menunggu result pmr telah berakhir - umi temui ana-anak yang bergenang airmata gembira, tidak kurang juga yang mengusap wajah sayu melihat keputusan yang tidak seberapa. Ada yang merayu bersua PK 1, Cg Malek untuk penempatan tingkatan 4 di SMKB. Kesian sungguh, apatah lagi budak lelaki yang 'macho' tika di tingkatan 3.. sedih nak tinggalkan kawan2. Sabarlah... barangkali ada nasib yang lebih beruntung di sekolah baru. SPM menanti, buktikan di sana! Umi temui beberapa wajah ibu tersenyum bangga dan puas, kejayaan anak yang di luar jangka.. Alhamdulillah. Sempat beramah mesra dengan seorang ibu..
"Apa rahsia mak cik? ...
"Sentiasa di sisi anak ketika susah dan senang.. " jelasnya.
"Anak mak cik seorang pelajar yang baik dan cemerlang.." ujar umi pula.
"Setiap minggu, saya berusaha datang, makan tengahari bersama anak di asrama.." sambungnya lagi.. "bagi nasihat dan semangat, mendengar masalah dan keluhan.. " umi mengiyakannya.
Teringat kisah nu'man nak upsr - 'betul 3x! "
"Mudah-mudahan cita2 menjadi doktor tercapai.. "
Ameen! Ya Allah, kabulkanlah permintaan ibu hebat ini. Ibu lihat lelehan peluh di pelipisnya.. Barangkali penat mendaki tangga ke SMKB. Tapi penat berbaloi dengan hadiah 8A seorang anak!
Jika ibubapa lain, datang berkenderaan - besar @ kecil - ibu ini bersama anak tersayang menahan bas sebaik selesai subuh, sehingga bas yang ketiga ditahan baru berhenti.. Ya Allah.. Bersiap makan tengahari, seawal sebelum subuh... Hebatnya ... semata2 untuk menemani anak mengambil 'result' - memberi semangat dan tidak lekang berdoa. Buat anak2 pmr di luar sana, cerita ini sebahagian dari koleksi cerita kejayaan .. barangkali kisah sangat mirip dengan anda! Setiap kali bertemu dengan anak yang berjaya, dibelakangnya ialah ibu yang prihatan dan menyayang! - hadiah kejayaan ini adalah - UNTUKMU IBU!

umi - Tahniah buat cg maheran, kak wan asmah, kak shakirah, cg salahuddin dan ramai lagi sahabat2. kejayaan ini milik kalian jua!

No comments:

zwani.com myspace graphic comments