Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Jan 15, 2010

Ahlan Ya Safar


Assalamualaikum.. Bulan Safar kembali lagi, membajai iman2 gersang. Terkadang jiwa tenat memikirkan ummah, jua diri sendiri yang sering kecundang. Bulan Safar, tiada yang lainnya. Hadirnya seperti bulan2 Islam yang lain. Harus ada puasa sunat Isnin, Khamis, warnai malam dengan zikir munajat dan tahajud. Namun sedihnya segelintir kita masih akur dengan fahaman khurafat bulan Safar. Katanya Safar ni, bulan bala, ada yang mengatakan Rabu terakhir di Bulan Safar adalah hari malang. Subhanallah... malah ada yang menutup bisnez, tangguh kenduri kerana kepercayaan ini. Kononnya untuk menolak bala ni, perlulah mandi safar, kenduri tolak bala dan sebagainya. Dalam satu hadis riwayat al-Bukhari, Nabi bersabda;
"Tiada jangkitan, tiada sial, tiada kemudharatan burung, tiada bala bulan Safar dan larilah engkau dari orang yang berpenyakit kusta seperti mana engkau lari dari singa "

Sesungguhnya hukum mempercayainya merosakkan iman, membawa kepada syirik. Jika iman sudah rosak, mana mungkin amalan kita diterima Allah SWT ?Justeru pastikan ilmu yang kita beramal, dasarnya Al-Quran dan as-Sunnah.

Umi: Semoga amalan di Bulan Safar dalam redha dan kasih-Nya.


No comments: