Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Oct 31, 2009

Hikmah di sebalik musibah

Sebenarnya artikel ni dah lama umi nak tulis.. mengenai kisah tragis dan anugerah. Semalam, umi dikunjungi oleh Yusra (ex SMKAB) dgn family dia. Looks happy.. Apa tidaknya, rumah baru (sumbangan Tuanku Bendahara Kedah) hampir siap. Alhamdulillah.. Ceritanya begini, beberapa bulan yang lalu (terlupa fix date) berlaku kejadian petir, ribut yang maha dahsyat kat Bongor. Malam itu, jam 6.30 umi dapat msg dari yusra "umi, kami dah tak dak umah" .. Ya Allah, terkejut umi. Bercadang untuk terus ke sana, tapi yusra kata elektrik putus, pokok2 besar tumbang menghalang jalan masuk. Allah.. umi doa dari jauh. Esoknya kami sekeluarga pergi ziarah. Mendengar cerita dari mulut ibunya, cukup untuk buatkan umi kecut perut. Ya Rabbi.. Fuh! Dua hari lepas, barulah kami berpeluang ke rumah mereka. Subhanallah, melihat sepokok getah yang di'bogel'kan oleh puting beliung..Rumah yang hampir ranap ditimpa pohon petai gergasi. Alhamdulillah, tiada nyawa yang melayang. Ketika kami bertolak pulang, datang sekumpulan pegawai dari Pejabat Daerah. Cerita Tuan Bongsu (ayah yusra), mereka akan mendapat bantuan berupa sebuah rumah baru sumbangan Tabung Bencana Kedah. Ya Allah, suka nye.. Keluarga ini dikategorikan sebagai agak naif, berkat sabar, tekun dan yakin dengan rencana Allah SWT, rezeki dilonggok depan mata. Hampir menitiskan air mata melihat wajah gembira yusra sekeluarga semalam bila dipaparkan memori 'majlis penyerahan kunci rumah' melalui laptop umi di ruang tamu semalam. Itulah rancangan Allah SWT - disangkakan mala petaka meruntuhkan rumah tempat berteduh. Rupanya Allah karuniakan rumah batu, banglo indah kediaman mereka sekeluarga.. siapa sangka! Syukur Ya Allah.. Maha Pemberi.

Oct 30, 2009

Ada satu kisah cinta


Assalamualaikum.. 2-3 hari wifi berehat (ada problem), justeru itu umi juga 'berehat'. Ya Allah, tiap ujianMu terselit hikmah. Menduga sabar, tenang. Kebetulan, sepanjang 'wifi demam' - ada beberapa isu dan problem yang perlu di'settle' segera. Alhamdulillah. Terkadang fikirkan waktu yang kelihatannya sangat cemburu, tugas berlambak. Tanggungjawab, amanah.. semua perlu dilaksanakan. Subhanallah, beri kekuatan untuk menyempurnakan segalanya. Umi ada cerita, minggu lepas.. cerita ini cukup menarik, syahdu dan tragis. Cerita ini umi dapat dari seorang teman karib - kisah sahabat dia. Sebuah kisah 'cinta' ...

Begini.. Ayu, pelajar Maahad (bukan nama sebenar) sangat meminati seorang pemuda hafiz bernama Nuaim Zidat (bukan nama sebenar), setiap hari dialah yang jadi tukang azan, iman. Akhlaknya sangat mulia. Menjadi kegilaan gadis Maahad.Rupanya pula, subhanallah.. kalah hero hindustan. Ayu sering berdoa.. "Ya Allah, jika ada jodoh aku dengannya, temukanlah kami". Tapi dia merasakan dirinya sangat kerdil berbanding dengan pemuda ini. Rupa pun bukan secantik heroin bollywood, lagipun keluarganya sangat naif. Mustahil, pemudah hebat ini akan memilihnya. Hari berganti hari, tahun berlalu.. Pelajar Maahad menyambung pengajian di IPT pilihan masing-masing. Ayu berpisah dengan pemuda ini tanpa menyatakan 'cinta'nya. Setahun kemudian, ibunya melahirkan anak kembar, oleh kerana minatnya yang teramat sangat, Ayu menamakan salah seorang adik kembarnya dengan nama pemuda impiannya itu. Ditakdirkan Allah, sepupu Ayu (Zaim) satu pengajian dengan pemuda ini. Pada suatu hari, sepupu Ayu bercerita tentang Ayu;menyebabkan Nuaim tertarik untuk mengenalinya. Maka bertekad pula menulis sepucuk surat tanda salam perkenalan. Zaim dengan gembiranya menyampaikan hajat sahabatnya kepada Ayu. Alangkah terkejutnya Ayu tatkala membuka warkah - Nuaim Zidat! Hampir terjerit, terpaku melihat surat yang sudah lama diimpikan. Tapi maruahnya membataskan, berkata Ayu kepada Zaim " Aku tak layak untuk dia, kau sampaikan salam pada dia.Penolakan ini dikhabarkan kepada sahabatnya. Nuaim agak kecewa, oleh kerana hatinya merasa cukup tenang untuk gadis ini, maka menyusul surat kedua dan ketiga dan ke-empat. Aduhai, hati Ayu akhirnya lembut untuk membalas surat ke-4. Dengan penuh rendah diri, Ayu menceritakan. Antara lain Ayu berkata, "Saudaraku, sesungguhnya apabila kau mengenali kenaifan diriku dan keluargaku pasti hasratmu untuk mendampingiku akan lebur sama sekali kerana darjat kita tidak pernah akan sama". Rupanya isi surat Ayu telah menambat hati Nuaim untuk terus menghantar rombongan merisik seterusnya meminang. Sebulan selepas bertunang, Ayu dan Nuaim Zidat diakad sebagai suami isteri. Pada malam pertama- Dalam solatnya, Ayu sujud sungguh lama. Tidak mampu menahan sebak, terisak di atas sejadah. Tatkala menatap wajah suaminya diceritakan doa dan hajatnya untuk dipertemukan dengan Nuaim sejak di bangku sekolah lagi, menyatakan bahawa rindu serta cintanya terhadap pemuda itu tidak pernah padam. Malah perasaan itu semakin mekar tiapkali bersama adik kembarnya.. Nuaim sungguh terharu dengan cerita 'cinta' Ayu, semakin dia yakin telah menemui 'cintanya yang sebenar' -

Tidak sedar pula air jernih melelah di pipi tatkala sahabat karib umi selesai bercerita.
" Hai.. hang ni feeling lebih pasai pa?" sahabat umi menyinggung.
" Ana kagum... dengan cinta Ayu, cinta mereka agung" Umi memuji.
" Benar.. sekarang mereka dikurniakan dua cahayamata comel, sepasang! persis hero, heroin hindustan!"
Umi senyum senang. Itulah balasan bagi hamba yang menjaga syariat dalam mengaplikasikan cinta suci. Mudah-mudahan anak2
di luar sana dapat mengambil manfaat dari kisah cinta ini.

Umi: teringat "cinta kami" - umi dan abishams di KPLI, MPI.

Oct 26, 2009

Bila mawaddah bertamu

Tika inderalihat kami bertembung, kulihat aura tabah yang terpancar di raut wajahnya. Siapakah wanita ini? Justeru kucuba untuk lebih mengenalinya, namun lewat pertembungan di Seminar Penulisan USM , kumasih setia mencari sinar mata wanita tabah itu. Gagal menemuinya, perasaanku diragut hampa.. Teringat pula, bicara sahabat yang baru dikenal juga di Seminar Pengajian Islam USM, jika ingin bertemu dengannya.. mudah! Cari sahaja di blognya. Kesibukan yang menghimpit, kerja rumah dan amanah yang berlonggok perlu diselesaikan, membuatkan beberapa hari aku terlupa tekad mengenali wanita berwajah tabah ini.. Cuma, awal pagi ni. Subhanallah.. tika jiwa mencari kekuatan, sendirian. Tiba-tiba ingatanku padanya menerjah.. justeru kubuka blognya. Subhanallah. Bagaimana mungkin aku kelewatan menitipkan khabar kagum dengan ketabahan seorang wanita - Dr Hasanah, membesarkan anak-anak tanpa hadirnya suami tersayang kerana lebih awal dijemput Ilahi. Ya Allah.. Subhanallah! Di sebalik senyum dan ramahnya menyapa kami, warga baru pelajar master USM rupanya tersembunyi satu jiwa kental, tabah dan semangat.. meneruskan perjuangan. Hatiku makin hiba bila menyorot bicara arwah Dr Rosdi dalam blog yang masih kekal hingga kini.. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh pejuang dan murabbi tersohor ini. Al-Fatihah.

- tempat persemadian ibu dan ayah umi di kg Merbau Patah, K.Trg -
rindu ini... hanya Allah yang tahu.................................. Allahu Akbar!

Oct 25, 2009

Antara jiwa dan hati


Salam alaik! Saat ini hati umi bergetar, memburu tenang dalam kekalutan, justeru jiwa mencari jalan tenang, justeru lahirlah persoalan ini - adakah jiwa mendidik hati @ hati mendidik jiwa? sukar bagi kita langsung memahami apa sebenarnya hakikat hati nurani atau qalb. Hati nurani itu apa ? Hati yang beku itu seperti apa dan hati yang terhijab bagaimana mekanismenya? Dalam Alquran sering disebut dengan orang yang hatinya sakit, hatinya membatu, hatinya yang buta… dan lainnya, hati yang manakah itu? Sebagian orang mudah sekali mengatakan bahwa apa yang terlintas dalam fikirannya saat itu bersumber dari hati nurani nya.

Bicara Imam Al-Ghazali dalam kitabnya ”Ajaaib al-quluub”:Hati memiliki dua makna, sepotong daging yang (mudhghah) yang terletak di bagian kiri dada, di dalamnya terdapat rongga berisi darah hitam. Dan di situ pula sumber atau pusat ruh. Beliau menjelaskan bahawa yang dimaksud dengan hati itu pada dasarnya adalah bukan organ hati tersebut, Makna kedua, hati adalah sebuah lathiifah (sesuatu yang amat halus dan lembut, tidak kasat mata, tak berupa dan tak dapat diraba) yang bersifat Rabbani ruhani. Lathiifah tersebut sesungguhnya adalah jati diri manusia atau hakikatnya. Dia adalah komponen utama manusia yang berpotensi mencerap (memiliki daya persepsi) yang memiliki kemampuan untuk mengetahui sesuatu, dan mengenalnya, yang ditujukan kepadanya segala pembicaraan dan penilaian, dan yang dikecam, dan minta dipertanggungjawabkan. Sifat hati itu sendiri yang menjadi fokus kebaikan dan kejahatan, kebenaran dan kesalahan, dimana ia sering berubah-ubah, bolak-balik, maju-mundur dalam menerima kebaikan dan kejahatan, kebenaran dan kesalahan . Alquran menggunakan kata qalb sebanyak 132 kali dalam konteks yang berbeza-beza. Alquran sering mengidentitikan kata qalb dengan ’aql, seperti dalam QS 22:46. Demikian pula hati diertikan dengan nafs (lihat QS 89:27-8). Jelasnya hati ini adalah penghadapan wajah yang berbolak balik, terkadang terhadapkan pada Dia Ta’ala, dan di masa yang lain, hati cenderung menghadapkan dirinya pada urusan dunia. Dalam pandangan para sufi, hati yang lebih ditekankan pada makna lathiifah rabbaniyah ruuhaniyyah adalah sesuatu yang menjadi tumpuan pandangan Allah, sebagaimana disebutkan dalam Alquran,

”Tidak ada dosanya jika kamu berbuat salah, kecuali jika hatimu menyengajanya.Dan Allah adalah Maha Pengampun dan Maha Mengasihi” (QS 33:5).

Jika hati kita terluka, maka kita menjadi sakit. Jika ia mengalami kerusakan berat, maka kita pun meninggal dunia. Jika hati batiniah kita terjangkiti sifat-sifat buruk dari hawa nafsu kita, maka kita akan sakit secara spiritual. Jika hati tersebut secara keseluruhan didominasi oleh hawa nafsu, maka kehidupan spiritual kita pun akan mati. Hati jangan disalah artikan dengan emosi. Emosi, seperti amarah, rasa takut, dan keserakahan berasal dari hawa nafsu. Ketika menusia berbicara mengenai hasrat hati, mereka biasanya merujuk pada hasrat hawa nafsu. Hawa nafsu tertarik pada kenikmatan duniawi dan tidak peduli akan Tuhan; sedangkan hati tertarik kepada Tuhan dan hanya mencari kenikmatan di dalam Tuhan.

Bicara tentang hati dijelaskan dalam hadis berikut ”Sesungguhnya di dalam tubuh manusia terdapat segumpal daging. Jika ia sehat, maka seluruh tubuh pun akan sehat, jika ia sakit maka seluruh tubuh pun akan sakit. Itulah hati.”

Hati adalah sebuah kuil yang ditempatkan Tuhan di dalam diri setiap manusia; sebuah kuil untuk menampung percikan Ilahi di dalam diri kita. Dalam sebuah hadis qudsi terkenal, Allah berfirman, ”Aku, yang tak cukup ditampung oleh langit dan bumi, melainkan tertampung dalam hati seorang beriman yang tulus.” Kuil di dalam diri kita ini lebih berharga dari pada kuil tersuci sekalipun di muka bumi ini. Maka, jika kita melukai hati manusia lainnya dosanya lebih besar daripada merusak sebuah tempat suci di dunia ini.

Umi: Sentiasalah jaga hati.. agar dia menjadi makanan jiwa.

Oct 22, 2009

Kem Jejak Qiadi Rabbani - Alhamdulillah!

- wajah ceria biar bermandi peluh ketika jungle tracking -

Alhamdulillah, jam 12 tengahari.. Kem Jejak Qiadi Rabbani (Anjuran Badan Pengawas SMKB) sampai ke puncak acaranya. Guru-guru pengiring memastikan semua peserta cukup sebelum bas bertolak. Anak-anak pengawas yang bakal memegang amanah tahun 2010 pulang dgn seribu harapan dan semangat. InsyaAllah.. Thanks alot untuk anak-anak MT Pengawas 2009, Rozali, Sulhi, Ja, Adilah dan An (sangat terharu dgn pengorbanan kalian). Tahniah kepada guru-guru yang bertugas (hanya Allah yang membalas harga komitmen) - Ust Puad, setia dari mula hingga akhir. Cg. Rozman selaku Kem Komandan, dibantu erat Cg Murni dan Cg Hizam..Ustz Khadijah dan Ustz Afifah, subhanallah..Terimakasih! Di sini, kukenal erti kasih-sayang, pengorbanan dan kekuatan. Kubina kekuatan diri di celah kehebatan insan yang kudalami hati mereka. Tabah dan perkasa! Ya Allah.. semoga kekuatan semangat dakwah Ust Hazriq, Ust Sahudin, Ust Wahab terus kekal membina remaja berwawasan. Guru-guru pengawas SMKB, terimakasih Cg Roendah, Cg. Rihta, Cg Shimah, Ustz Wan Asmah.. dan banyak lagi nama yang tak terhitung jasanya. Budi kaunselor, Cg. Zoyah dan Cg Yushaila.. mantap tarbiah bina Quwwah Insaniah.. Terasa kerdil dalam perjuangan suci. Semoga Allah pertingkatkan diri meneruskan hidup di alam fana ini, semoga Allah sentiasa hidupkan hati ini agar subur terus menyumbang sedaya yang mampu. Ya Allah..

Umi: Terimbau kenangan bermain mesra di bawah air terjun. Di sana kasih tercipta!

Oct 17, 2009

Harga sebuah kejayaan

Salam. Sekadar berkongsi ,setiap hari, bila menghirup udara segar. Kita rasa cukup puas, bila melihat wajah dicermin, kita sibuk mencari di mana cacatnya. Jarangnya kita bersyukur.. Subhanallah! Indahnya anugerah wajah ini, nikmatnya udara segar yang membolehkan kita meneruskan hayat. Ya Allah.. betapa akulah hamba-Mu yang jarang bersyukur. Astaghfirullah. Semalam, umi mengikuti rombongan kelas 4AS, SMK Baling yang baru sahaja memenangi award kelas terbaik sepanjang 2009 ke Hotel Emerald Puteri SP. Girangnya mereka Subhanallah, ceria sepanjang perjalanan. Kami bertolak menaiki bas, jam 12 tghr, setibanya di Hotel disambut oleh penyambut tetamu, terus ke Tingkat 2, MasyaAllah! Banyaknya makanan.. Alhamdulillah, di sini tersimpul ikatan, antara sesama pelajar dan guru. Tahniah, cikgu Rihta, anak-anak pelajar 4AS. Semoga terus kekal utuh di tangga teratas. Umi doakan kalian sentiasa dalam inayah-Nya, terkawal prestasi akademik dan akhlak. InsyaAllah.
Umi: Terhibur dengan gelagat Amri - peserta ter'comel' rombongan.

Oct 15, 2009

Malang tak berbau - Segalanya Tersurat

- Umi bersama sebahagian pelajar YKH -

Alhamdulillah, Umi baru sahaja selesai sesi ceramah Teknik Menjawab PSI bersama dengan anak-anak pelajar Yayasan Khairiah (YKH), - syukran kepada pengurusan YKH, terutama Ustaz Asyraf dan Anakanda Syatirah atas kerjasama dan bantuan.- ketika menerima panggilan dari ustaz Sham. MasyaAllah! Afiq kemalangan !. Lokasi, Kuala Pegang, menurun bukit 'Mardec', berhampiran rumah cg. Mie SMKAB. Afiq merupakan bekas pelajar SMKAB, giat dlm berpesatuan - sekarang mengikut pengajian nursing tajaan Sime Darby di Subang Jaya, Sngor. Sememangnya suratan-Nya tidak terduga, malang tidak berbau. Langsung umi terus pulang ke rumah. Allahu Akbar! Kesian sungguh... Umi melihat sapuan kasih seorang murabbi ketika Ustaz Fuad menyapu ubat ke luka, ketika Ustaz Sham mengambilkan tayammum untuk beliau, Ustaz Alauddin bersama Ustaz Sham menghantar Afiq pulang ke rumahnya di sg. Petani. Encik Daud, Hirman juga membantu seawal kemalangan tadi semasa di klinik Kesihatan, Kupang. Alhamdulillah. Semoga beliau menerima suratan ini dengan tabah, kebaikan itu adalah apa yang telah dipilih untuk kita hambaNya. Allahu Rabbi..
Umi: Sentiasa berhati-hati dan memandu penuh hemat walau di mana kita berada. Ingat yang tersayang.




Oct 13, 2009

Bahang penulisan mula terasa


Salam seindah pawana. Subhanallah, indahnya berukhuwwah kerana Allah SWT, bertemu dan berpisah, tetapi hati sentiasa bersama. Di sini umi temui Cik Zabrina (penulis bestseller opensecretlife) , kak Rosma (Unit Penulisan UUM) , Dila (Pensyarah muda di KUIS) dan Husna (penulis juga Editor Majalah Solusi, terbitan TELAGA BIRU) .. setelah pertemuan di Seminar, kami akrab di facebook, bertanya khabar dan berita. Alhamdulillah.

Terimakasih juga kepada Tuan Fauzul, Pengurus Besar PTS atas khidmat dan nasihat di bidang penulisan bukan sekadar dalam ceramah, malah setiap hari menerima e-mail panduan menulis buku. Umi ingin berkongsi ilmu yang disalurkan oleh beliau. InsyaAllah semoga mendapat manfaat.

Assalamu alaikum dan selamat sejahtera,

Maudah Ali,

Apa khabar? Selamat datang ke dunia Akademi Penulis. Tahniah! Maudah Ali adalah manusia yang mampu bertindak,hanya mereka yang bertindak sahaja mampu melangkah kehadapan dalam arus perdana. Sepertimana yang saya janjikan sebelum ini. Kita akan kongsikan 5 formula penulis bestseller. Ia adalah berbentuk tip yang sering diamalkan oleh para pengarang bestseller. Formula ini adalah hasil kajian bertahun-tahun di dalam dunia penulisan. Pengalaman selama 8 tahun, memberikan impak cukup hebat dalam hidup saya. Daripada sekadar seorang bekas mahasiswa kejuruteraanletrik, terjun ke dalam dunia penulisan dan penerbitan. Hingga sekarang Alhamdulillah boleh digolongkan antara mereka yang berjaya dalam industri ini. Formula ini digarap bagi memastikan lebih ramai pengarang baru keluar menjadi seorang penulis buku bestseller.

Baiklah!

Cukup dengan omelan saya. Kita pergi kepada formula yang pertama, iaitu PERANCANGAN. Seorang penulis bestseller perlu merancang karyanya sejak dari kosong. Ini dapat diperincikan di dengan membuat perancangan seperti berikut:

a) Tajuk dan konsep karya

Sesebuah karya harus dimulakan dengan konsep isinya agar ia berpijak pada bumi yang nyata bukan di awang-awangan. Kepada siapa karya itu ditujukan? Apakah matlamat karya tersebut? Apakah kesimpulan dan perlakuan yang dikehendaki apabila seseorang pembaca membaca karya itu? Kesemua ini harus jelas. Apabila kesemuanya dibuat dengan baik, barulah sesebuah karya lebih terfokus. Tajuk juga boleh diletakkan apabila konsepnya jelas. Namun begitu harus diingatkan di sini tajuk akhir masih lagi hak penerbit.

b) Siapa Pembaca Karya Ini?

Para penulis seharusnya mengetahui sasaran pembaca buku yang ditulis. Siapa? Berapa umurnya? Apa jantinanya? Apa kerjayanya? Apabila kita mengetahui kesemua in, barulah kita dapat menentukan pakej persembahan yang ingin digunakan. Sebagai contoh remaja perempuan sukakan dirinya, remaja lelaki sukakan perkara yang visual, wanita dewasa suka kepada ketrampilan dan lelaki dewasa suka kepada pengembangan karier. Kesemua ini memudahkan kita menentukan kaedah penulisan yang perlu digunakan

c) Berapa Halaman Buku ini?

Bilangan halaman ini selalunya ditekankan oleh pengarang yang cukup mendisiplinkan penulisannya. Dia akan menentukan bilangan halaman, bilangan hari penghasilan dan tarikh akhir penghasilan karya tersebut. Sebagai contoh, apabila kita menentukan sebuah karya yang ingin dihasilkan mempunyai 100 halaman. Tempoh masa yang ditentukan bagi ia disiapkan adalah 3 bulan iaitu bersamaan dengan 90 hari ataupun 12 minggu.

Pengarang yang berdisiplin menentukan bilangan halaman yang perlu disiapkan dalam masa satu hari. Apabila kita mengambil kes di atas, si pengarang tentu meletakkan dia perlu menyiapkan 1.3 halaman satu hari. Apabila dia terlepas hari pertama dia akan membawa kerjanya ke hari kedua. Maka harikedua dia akan menyediakan 1.3 halaman ditambah dengan 1.3 halaman yang dia tidak siapkan semalam.

Apabila dibuat begini seseorang pengarang itu boleh membuat perkiraan bilangan karya yang akan disiapkan setahun, dua tahun ataupun 10 tahun akan datang. Tak percaya? Sudah ada pengarang yang menggunakan kaedah ini dan berjaya menghasilkan 15 buah buku dalam masa satu tahun.

d) Tarikh Akhir Karya Siap

Setiap pengarang bestseller perlu mempunyai tarikh akhirnya. Ini bagi mendisiplinkan diri. Di samping itu juga
memudahkan semua pihak. Diri sendiri untuk menyiapkan, penerbit untuk rancangan promosi, pembaca untuk bahan baru dan sebagainya.

Baik. Saya rasa itu dahulu buat kali ini, kita bertemu lagi besok hari untuk formula kedua pula. Jangan lupa untuk sentiasa melawat laman web
www.janawangdenganmenulis.com bagi mengetahui berita terkini.

Hingga bertemu lagi.


FAUZUL NA'IM ISHAK
Pengasas / Mentor Utama
Akademi Penulis

Oct 12, 2009

CINTA itu hanya milik Allah SWT


Salam sesuci kasih Rabbani, Salam ukhuwwah kerana Allah SWT. Sesungguhnya kasih Allah SWT tiada tolak bandingnya. Kasih Allah sentiasa ada dan mekar, pasti membawa kepada kejayaan dan syurga berbanding kasih sayang manusia yang terkadang ada pasang-surutnya. Bahkan sebahagian kasih manusia yang tidak bertempat akan membawa kehancuran dan kebinasaan dunia akhirat.Allah SWT mencintai hambaNya dengan pelbagai cara yang sangat mengandungi unsur tarbiyyah dan didikan. Kendatipun, Nabi Muhammad SAW adalah kekasih Allah,namun Baginda tidak pernah sunyi dari ujian, kepayahan dalam dakwah serta kesusahan dalam kehidupan. Itu semua tanda Allah sangat mengasihi Baginda SAW, kerana dari setiap kepayahan itu terbinalah empayar Islam yang cukup kuat, dari binaan gunung iman dan taqwa. Allah SWT juga mendidik sekalian hambaNya bahawa kesenangan hidup dan kekayaan harta bukanlah segala-galanya, ia bukan sebab kepada kebahagiaan dan ketenangan jiwa. Berapa ramai yang berputus asa dengan kehidupan dunia dan yang penuh tipu daya ini dan ramai jua yang telah tenggelam dengan mabuk dunia hingga hilang jatidiri dan rosaklah kejernihan hati.Rasulullah SAW telah mengingatkan kita dalam sebuah hadis, "bahawasanya Allah SWT apabila mengasihi hambanya; maka Allah SWT akan menguji hambaNya itu dengan ujian serta musibah. Lalu sesiapa yang redha dan sabar, ia akan terpilih sebagai hamba yang sabar dan bersyukur di sisi Allah SWT. Terangkatlah ia di sisi Rabbul ‘Alamin sebagai hamba yang muqarrabin dan dekat denganNya lalu layak dicurahkan rahmat dan keampunan dariNya." Duhai kalian, sabar dan redha dengan ujian Allah jua menjadi sebab kepada terhapusnya dosa dan terangkatnya kedudukan dan darjat di sisi Allah. Semakin berat ujian maka semakin besarlah pahalanya dan semakin cerah peluang untuk dekat dengan Allah SWT. Rugilah mereka yang tidak diuji. Lebih besar kerugian mereka yang tidak sabar dengan ujian. Dan, siapa kita untuk tidak diuji oleh Allah SWT.

Umi: Bersabarlah dengan ujian, dugaan hati biar menitinya umpama meredah bara selautan, manisnya dikecapi bila segala kekusutan dan kemelutan itu terungkai dengan izin Allah SWT. Allahu Akbar! Ya Rahman... Ya Rahim.. Cinta itu hanya milik-Nya!

Oct 11, 2009

Seminar Penulisan Buku Popular PTS

Alhamdulillah.. Sebaik selesai sahaja majlis penutup seminar penulisan anjuran PTS, umi dan dua sahabat (Siti Hajar dan Murni) terus memecut pulang ke utara tanah air. Subhanallah, pengisian yang mantap, padat dan penuh bersemangat
dikendalikan oleh Tuan Fauzul Na’im Ishak dan Tuan Zamri Mohamad. 2 orang jurulatih berpengalaman dalam dunia penerbitan dan penulisan buku. Seminar kali ini disertai oleh peserta pelbagai latar belakang. Ada daripada kalangan guru, editor, usahawan, pengarang dan mahasiswa. Gabungan peserta daripada latar belakang pelbagai menjadikan seminar ini lebih berprestij. Yang bestnya, umi berkenalan dengan Sis Husna Hasan, pen editor majalah Telaga Biru. Juga berpeluang jumpa dengan cik Zabrina Abu Bakar, pengarang buku Life Is An Open Secret. Karyanya pernah beberapa kali menduduki cara buku bestseller MPH. Sehari bersama sahabat2 di seminar ini, umi merasakan diri sangat kerdil dan bertuah kerana menemui ramai individu hebat di bidang penulisan. Subhanallah! Info lanjut mengenai program ini boleh dilawati di www.akademipenulis.com. InsyaAllah.
Umi: Semarak semangat untuk menyiapkan buku fiksyen terbaru umi 'Bicara Tentang Cinta".

Oct 8, 2009

Jamuan Raya Keluarga SMKAB - meriah-

Tika kereta Kia Spektra kami memasuki ruang legar Dewan Terbuka SMKAB, kedengaran suara keriuhan dan kemesraan warga staf . Menurut kata Cikgu Zakaria, kaunselor tersohor di Daerah Baling, malam ni hampir keseluruhan warga yang hadir membawa keluarga masing-masing. Ramai juga yang membawa anak kecil seawal usia 2 bulan (wah! hebat komitmen ni), ada yang datang jauh dari Sg Petani. MasyaAllah. Moga bertambah erat hubungan dan silaturrahim warga SMKAB kita.
" Hmm kami nak tolong apa ni.. " umi menyapa ustz solehah
"Oh! tolong ikat satey ni.. " ramah dia menjawab.
Lalu kami, pakat ramai-ramai bergotong-royong, sambil bekerja beramah mesra
pula. Erat sepakat, gelak bersama. Terlerai seketika beban kerja yang berlambak di rumah dan sekolah. Tangan dijabat, mata ditenung mesra. Saling bertanya perkembangan kerjaya, anak dan keluarga. Subhanallah, indahnya ukhuwwah.

Ditambah seri"umi sihat ?" ramai pula yang bertanya tentang 'sakit' umi. Maklumlah selepas operasi pembedahan awal tahun, ini antara majlis pertemuan yang umi hadir. "Alhamdulillah.... semakin pulih!"
Majlis ini dihadiri semua peringkat staf, dari pengetua hingga ke guard. Jika biasa melibatkan keluarga guru, malam ni lebih ramai. MasyaAllah. Semoga keluarga besar ini semakin diberkati. Majlis ini diserikan lagi dengan tayangan perdana 'Movie the Geng" . Wah! anak-anak umi hanya berbekalkan satey, ais kerim duduk mengadap LCD kat pentas. Sebaik tayangan bermula, anak-anak ini membatu tidak bergerak, ada yang ais krim cair di tangan, penangan hebat 'upin ipin and the geng' - sehingga jam 11.00, tika kami berangkat pulang, masih ada yang berkemas ruang dan tempat. Tahniah kepada pihak penganjur terutama Ust Yahaya (pengetua SMKAB) dan semua yang terlibat menjayakan program perdana ini. Tahun depan boleh buat lagi!


Oct 7, 2009

Erti Kebahagian di kacamata wanita

Erti Kebahagian yang sebenar; Ramai wanita yang berjaya mengecap makna ‘kebahagian’ bukan dalam arti kata kebahagian yang diukur dari kejayaan dalam kerjaya, seperti kenaikan pangkat melintang atau menegak, gaji yang lumayan, kerjaya yang mantap atau rumah yang hebat. Malahan ramai pula yang merasakan semakin mereka berjaya dalam kerjaya mereka, semakin terasa kesunyian dan kehilangan. Mereka merasakan ‘kebahagian’ mereka terletak dalam rumah mereka yang penuh dengan gelak ketawa, suara ceria dan manja anak anak, senda gurau dan belaian suami dalam suasana mesra dan kasih sayang. Mereka sentiasa merindui masa masa bersama ahli keluarga, berkongsi melakukan kerja kerja rumah bersama, melayan hobi masing masing atau pun mengasah bakat bakat lama yang terpendam dan tertinggal. Hakikatnya, seringkali berlaku dalam menghadapi ‘kekejaman’ dunia pekerjaan yang tidak pernah diduga, wanita wanita teraniaya kerana dibuang kerja, mangsa pilih kasih, politik dan gangguan seksual di tempat kerja, pandangan serong dan chauvinisme, wanita ini menjumpai ’ketenangan’ dirumah kecil mereka. Rumah merekalah syurga mereka.Dalam perbualan sering ditemui kemarahan, sakit hati, geram, menyampah, bosan dan kepahitan dalam kerjaya. Namun disebaliknya ada harapan yang menggunung, cita-cita dan wawasan jangka panjang untuk membina jenerasi, dalam kekuatan diri yang tersembunyi. Umi temui rasa hormat diri atau izzah, kasih sayang, pengorbanan dan kejujuran. Kebanyakan wanita ini berkongsi ‘tujuan’ matlamat yang sama, menolong wanita lain agar tidak mengulang kesalahan yang sama yang dilakukan wanita terdahulu. Banyak lagi yang perlu dilakukan oleh wanita yang berkerjaya. Berapa banyak lagi stereotypes yang perlu di perbetulkan, berapa banyak lagi diskriminasi terhadap wanita yang perlu di buang jauh jauh, berapa banyak lagi penderaan dan gangguan seksual yang perlu di hapuskan. Apa pun yang kita hadapi dalam dunia pekerjaan, kepuasan itu terdapat dalam perkataan ‘ikhlas’. Apabila kIta ikhlaskan hati dan niat kita. Kita akan jumpai kepuasan.Apabila kita puas kita akan rasa bahagia. Kebahagiaan akan tergambar diwajah yang akan menjelmakan senyuman. Senyuman yang kita berikan akan membahagiakan insan lain. Insan ini pula akan merasa kebahagiaan dan dikongsi oleh insan lain. Kebahagian akan menjalar dari satu insan kepada satu insan yang lain. Kita hanya mendambakan dan menyebarkan kebahagian kepada semua insan seluruh alam. Rahmatan lil alamin.Senyumlah! dan seluruh dunia akan senyum padamu..

Oct 4, 2009

Tidak semudah bicara


Masih teringat ketika saat melangkah ke alam rumahtangga 14 tahun yang lepas, arwah ayah berpesan;
"Maudah... bukan mudah nak jadi 'orang' yang ber'fungsi' dalam sebuah keluarga" .. wajahnya serius.
"Maksud ayah... " Wajah ayah ditatap penuh kerutan.
"Kau akan tahu bila segalanya terjelma depan mata.. " seperti biasa, ayah bukanlah guru yang akan menceritakan segala yang tersirat dari A-Z. Beliau guru yang banyak mengajar umi berfikir. Itulah arwah, Haji Ali bin Salleh , seorang imam yang disegani, tegas, garang (menurut rasa 'kanak2' umi).
Kini.. umi berdepan dengan realiti. Mempunyai seorang suami dengan anugerah 5 orang anak. Ya Allah...
Baruku tahu.. ia bukanlah semudah bicara dan ucapan di hari perkahwinan, "Selamat Pengantin Baru, Jadilah isteri solehah, ibu mithali untuk anak-anak" .. Saban hari, segala kerahan hati, kudrat jiwa harus dikumpul dan dijihad melawan arus nafsu dan jiwa berusaha menjadi isteri yang terbaik untuk suami tercinta, dan ibu yang sempurna di kacamata anak-anak . Subhanalah.. Sesungguhnya menjadi insan yang ber'fungsi' dalam satu institusi rumahtangga bukan semudah bicaranya. Harus ada usaha, tekad, istiqamah, kreatif, sabar. Ya Allah.. doakan hambamu yang kerdil ini tabah dan kuat.

Allahu Akbar .. Bukan sekadar berita biasa


Rentetan Musibah Allah di Indonesia: Terkini, lebih 400 orang dikhuatiri maut apabila empat buah kampung di tepi bukit itu runtuh tertimbus.Operasi menyelamat mangsa amat sukar kerana rumah mereka 'disedut' ke bawah tanah sedalam empat meter. Setakat ini, mereka terpaksa menggunakan tangan untuk menggali tanah. Beberapa mayat ditemui di sebuah sungai berhampiran, dijangka banyak lagi akan timbul. Satu pasukan 100 anggota telah tiba namun mereka tidak mampu mengalihkan pelbagai jentera berat ekoran kebanyakan jalan terputus dan sempit untuk dilalui. Ramai warga Barat dikhuatiri terperangkap di beberapa buah hotel sekali gus pasukan penyelamat asing dengan anjing pengesan dan peralatan inframerah mula memasuki Padang. Ini kerana kumpulan penyelamat tempatan kurang peralatan dan ramai anggota penyelamat turut terkorban. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meramalkan di antara 3,000 hingga 4,000 orang terkandas di bawah runtuhan dan 1,100 lagi maut.

Ya Allah.. bagiku ini bukan lagi sekadar musibah biasa. Gegaran amarah dan tanda akhir kiamat memberikan petandanya. Namun siapakah yang ambil peduli ? Dalam serakahan manusia mengekar duniawi. Yang larut bergelumang noda dan dosa masih tekal di situ. Gerakan Islam masih dipandang sepi dan durjana. Pendakwah masih menjadi tetamu tercorot di media. Media masih dengan bangga memaparkan imej bangsa yang bercampur hak dan batil. Subhanallah. Runtun hati melihat saudara Islam di Padang seruntun hatiku menyaksikan anak-anak mula berpeleseran dan membuang masa. Duhai umat, kini masanya kita insaf dan kembali.. Ayuh! Allahuakbar.


Oct 2, 2009

Allah SWT Merungkai Misteri

Salam. Kita masih dalam sambutan eid mubarak. Senyuman, keampunan dan kemaafan. Saudara yang lama terpisah, didekatkan semula. Hati dan jiwa yang merajuk terubat di bulan lebaran. Alhamdulillah. Moga selepas ini, hati tersayang lebih dibelai jaga, usah menunggu ke tahun depan untuk menghulur kemaafan yang baru. Elakkan perselisihan. Alangkah bagusnya jika semua orang dapat berlapang dada dengan kehendak diri, memenuhi sesempurna keperluan orang lain. Pasti dunia lebih sejahtera. Subhanallah, indahnya ukhuwwah Islamiah ini.Ukhuwwah ini juga menimbulkan rasa simpati pada musibah yang menimba saudara seagama di Padang, Indonesia. Bayangkan jika kita di tempat mereka, hulurkan bantuan semampunya biar sekadar doa menadah kesejahteraan mereka. Hari ini juga kita dikejutkan dengan sejadah berdiri solat, kali ini di Permatang Pauh, Bukit Mertajam pula, baru-baru ini di Pasir Mas. Ramai yang tidak mengetahui kejadian aneh itu berlaku di Bongor, Baling, tidak jauh dari kediaman umi sendiri. Ya Allah.. betapa hebatnya kuasa Allah SWT. Umi yakin, Allah ada mesej besar untuk kita. Justeru ingatlah.. Kiamat sudah hampir, jangan sampai terlalu leka dengan dunia. Syukurlah.

Oct 1, 2009

Inzar Allah Kembali lagi


Padang, Sumatera Indonesia: Gempa bumi sekuat 7.6 magnitud disusuli gegaran ke2 sekuat 6.8 magnitud dalam tempoh kurang 24 jam ketika penyelamat bertungkus-lumus mengesan dan cuba mengeluarkan mangsa terperangkap di bawah runtuhan bangunan. Terkini, jumlah kematian akibat gempa bumi sekuat 7.6 magnitud kelmarin dijangka meningkat apabila anggota penyelamat mengalihkan runtuhan bangunan di bandar padat dengan penduduk itu. Gegaran ke-2 merosakkan ratusan bangunan dan memutuskan rangkaian komunikasi di beberapa kawasan. Pusat Krisis Kementerian Hal Ehwal Sosial mengesahkan, 770 orang maut dan 440 cedera parah, tetapi ketua agensi kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, John Holmes, berkata sekurang-kurangnya 1,100 terbunuh. Daripada jumlah itu, lebih 400 terbunuh di Padang, manakala selebihnya di empat kawasan berhampiran. Ketua pusat itu, Rustam Pakaya, berkata beribu-ribu lagi dipercayai masih terperangkap. Di Filipina pula dilanda ribu taufan Ketsana. Jutaan penduduk kini bergelut mengatasi kesan akibat Taufan Ketsana yang hingga kini mengorbankan hampir 400 nyawa sepanjang laluannya di Asia Tenggara. Pihak berkuasa Vietnam mengesahkan 101 kematian dan 18 yang lain masih hilang selepas Ketsana melanda negara itu Selasa lalu. Tiupan angin dan banjir menyebabkan 1.4 juta warga Vietnam hilang tempat tinggal selepas 350,000 rumah sama ada rosak atau ditenggelami air.Di Kemboja, 11 orang terbunuh manakala 277 orang disahkan terkorban di Filipina. Jabatan Kaji Cuaca Thailand turut memberi amaran kemungkinan berlakunya banjir kilat di 17 wilayah di timur laut negara itu dan tentera kini diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

Umi: Peringatan Allah tiba lagi dengan penuh kehebatan kuasa-Nya, namun umat Islam di Malaysia masih leka dengan segala keindahan dan hiburan duniawi. Kupohon Ya Rabbi, titipkanlah sedaran iman dan hidayah di jiwa anak-anak remajaku hari ini agar mereka sentiasa bergantung dengan rahmat dan inayahmu. Ya Allah... peliharalah kami dari segala bencana dan bala-Mu.



Selamat Menyambut Kelahiran Fitrahmu


Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu Akbar... bersipongang kedengaran nama Allah dikabbirkan, berkumandang ayat al_Quran, suara tadarus anak-anak kerdil. Tersulam rasa sedih meninggalkan bulan penuh keramat, gembira menyambut eid fitri. Duhai anak-anak umi, wajah kalian seceria anak bulan Syawal.. biarpun ada beberapa pantang di malam raya (tidak sebebas anak-anak lain bermain mercun dan bunga api) - lebih baik, bersedekah duit ke masjid dari membazir membeli mercun dan bunga api - Namun, bicara yang biasa kedengaran..

" Alaa bior lah main. Malam ni saja.. seronok selepas sebulan berpuasa.. "

" Eh, sian budak-budak tu, kempunan nak pegang bunga api "

dan umi hanya mengukir senyum kepada bicara-bicara tahunan ini. Peraturan tetap berjalan, walaun terkadang jelingan manja minta izin tika disua sebatang bunga api oleh sepupu.. Takpa la...

Tahun 2009, Hari 1 di Penang - mertua kesayangan - beraya tanpa lontong favourite umi- maklum beliau tidak sihat semenjak bulan Ramadhan, bukan suapan itu yang utama, afdal lagi peluang suami menyalami tangan ibubapa kandung. Subhanallah! Beraya sampai jam 11.30 malam pusing-pusing sekitar Bukit Mertajam. Selepas singgah seketika di rumah mertua, terus pulang ke Baling. Berpagi kami berangkat ke Terengganu, di sana keriuhan keluarga besar menanti.

Allahu Akbar, terimakasih Ya Tuhan, kesempatan ini dianugerahkan untukku jenguk keluarga di samping, bertemu sanak-saudara yang telah lama kerinduan . Biar beberapa orang cucu saudara tak sempat ditatap (baru lahir 2009) kerana mereka juga memenuhi tuntutan mertua di serata Malaysia. Terasa tua.. bila dipanggil 'Tok Cik Dah, Tok Cik Sham" .. cucu pula sudah menjangkau usia belasan tahun.. Cepatnya masa berlalu. Berpuluh anak saudara yang tidak mampu dihafal semua, dari usia 3 bulan hinggalah yang sudah berumahtangga. Bertemu mata dengan anak-anak saudara yang seusia 23-25 tahun, umi buat kuliah pendek - "Petua Bercinta" - sambutan hangat rupanya.. pakat kerumun ramai-ramai. (slot ini terakam dalam tulisan umi di Buku Bicara Tentang Cinta - BTC terbitan UMFL RESOURCES).