Jom kita menyumbang untuk umat Islam di KEMBOJA !! Fisabilillah...

Sep 15, 2009

Salam Eid Mubarak


Assalamualaikum.. Di celah kekalutan persediaan khatam al-Quran, juga pemilihan pengawas2 baru SMKB, di samping menyempurnakan persediaan bahan di saat-saat akhir untuk anak-anak PMR. Subhanallah, Allahu akbar... Semoga Allah mempermudahkan. Umi menyempatkan diri untuk membaca blog2 anak-anak umnfl's group dan sahabat-sahabat. Rata2 mengingatkan kelebihan dan buruan muslim mencari lailatulqadar. Ya Allah... berkat kasih-Mu Ya Tuhan, izinkan hamba yang hina dina ini menggapai fadhilat LailatulQadar-Mu biarpun seketika kerana aku tidak pasti adakah mungkin hayat ini mampu bersua dengan Ramadhan yang akan datang. Ya Allah, sujudku, syukurku adalah untuk-Mu. Semoga diri ini menjadi insan 'berharta' dalam ertikata yang sebenarnya. Ameen.





Sep 13, 2009

Manisnya LAILATURQADAR

Salam seharum Ramadhan. Hari ini kita meniti hari ke-24 kita menyempurnakan ibadah puasa. Subhanallah, begitu cepat masa berlalu.. semakin hampir pula kita dengan talian hayat. Ya Allah, masih adakah kesempatan untukku.. Ya Allah..

Anak-anak yang dikasihi kerana Allah, manisnya CINTA Allah, dalam bulan ini diselitkan satu malam yang amat BERNILAI (valuable) alangkah indahnya jika kita dipilih untuk menikmati malam sehebat LAILATULQADAR.. Allahu Rabbi.

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a:
Rasulullah s.a.w pernah beriktikaf iaitu berada di dalam masjid selama sepuluh hari pada pertengahan bulan Ramadan. Selepas berlalu malam yang kedua puluh dan memasuki hari atau malam yang kedua puluh satu baginda pulang ke rumahnya. Para sahabat yang beriktikaf bersama-sama baginda juga turut pulang. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda di bulan Ramadan yang sama dan waktu yang sama di mana baginda pulang ke rumah, setelah menyuruh atau mengajak mereka supaya selalu tabah terhadap kehendak Allah dengan sabdanya: Aku telah beriktikaf selama sepuluh hari dan kemudian aku lanjutkan selama sepuluh hari yang berikutnya. Oleh itu sesiapa yang ingin melanjutkan iktikaf bersamaku, tetaplah berada di tempat iktikafnya. Aku telah bermimpi melihat Lailatulqadar tetapi aku terlupa waktunya. Carilah ia dalam sepuluh hari ganjil yang terakhir. Pada waktu itulah aku melihat aku sedang sujud pada air dan tanah. Abu Said Al-Khudriy r.a berkata: Kami dibasahi hujan pada malam hari yang kedua puluh satu. Masjid telah basah, begitu juga dengan tempat sembahyang Rasulullah s.a.w. Aku melihat ke arah baginda setelah selesai mendirikan sembahyang Subuh. Wajah baginda basah terkena lumpur dan air.

Subhanallah... Semoga kita termasuk golongan yang mendapat BONUS Allah di bulan Ramadhan ini.. InsyaAllah. Ameen!

Sep 12, 2009

Santapan Ukhuwwah Rasulullah

Assalamualaikum.. salam perjuangan untuk ank-anak yang sedang bergelut di dewan peperiksaan (SPM, STPM) . Hari ini, umi nak share kaedah makan cara Rasulullah yang sangat bagus untuk dipraktikkan dengan sahabat-sahabat.. iaitu makan dalam talam. Hmm makan dalam talam ini, bukan sekadar untuk 'save' tenaga tak perlu basuh pinggan banyak-banyak, atau seronok-seronok main rebut-rebut lauk, tetapi ada banyak kelebihan-kelebihannya. Antaranya:

1) SUNNAH RASULULLAH

Rasulullah saw pernah bersabda:

“Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


2) MENGERATKAN UKHUWWAH

Makan secara berjemaah, akan mengurangkan sikap individualistik. Kita rela berkongsi nasi, lauk-pauk. Tengok kawan agak-agak dah nak habis lauk, kita cubit lauk kita, bagi sikit pada rakan. Selain itu, sambil-sambil makan, boleh berkenalan pulak.


3) TAK MEMBAZIR

Sesetengah orang tak boleh makan banyak, setengah orang kena makan banyak untuk dapatkan tenaga. Yang makan banyak boleh ambil nasi yang tak makan banyak, maka tak terjadilah pembaziran.

Jom! Kita amalkan makan secara berjemaah untuk eratkan ukhuwwah.

umi - teringat kenangan terindah bersama umnfl's group 03' ( along, anis, shida, wani, arwah ateh, jihah, farhana, nailah ) miss 'the moment' so much..

Sep 9, 2009

UPSR selesai...

Assalamualaikum wbt.. Ya Allah, kupasrahkan segala urusan kepada-Mu. Hari ini adalah hari terakhir UPSR, anak umi Nu'man tika ini gigih di dewan peperiksaan, memerah minda.. hasil usaha tekun siaga selama ini. Pohon restu dan rahmat. Terimakasih kepada semua yang membantu memberi semangat pada kami sekeluarga terutama nu'man.. Thanks a lot!

Sep 6, 2009

Bila hati bonda berbicara

Assalamualaikum..

Salam sesuci Ramadhan semua! Bagaimana amalan sepanjang bulan penuh berkat ini ? Barangkali ada anak-anak yang sudah khatam .. tahniah! Mabruk alaik.. Tekad untuk khatam sebelum hujung Ramadhan, sekarang masih berjuang. Doakan! Beberapa hari, bergelut jiwa merasai debar ibu bila anaknya menuju ke gerbang juang upsr. Fuh! Macam ni, rasanya ... sangat memilukan. Berkejar ke sana ke mari, menyempurnakan tugas isteri, pendidik dan ibu serentak.. Fokus hari untuk anak tersayang (Nu'man).

Esok, 7 Sept 2009 : jam 8 bermulalah pertempuran itu. Diperah segala yang tersimpan. Semoga Allah bukakan khazanah ilmu buatnya seluas-luas.. rezeki ilmu, diterangkan hatinya. MasyaAllah... umi hanya berdoa, menadah tangan. Mencari kekuatan diri tatkala meraih cinta Ilahi. Mudah-mudahan sayang seorang ibu akan buah manis untuk anak tersayang.. satu amanah Ilahi. Tatkala tangan menadah memohon limpah restu-Nya, lahirnya bicara bonda merawat resah yang memanjang..

Sesungguhnya kuperolehi tenang
Bila ralit kubicara dengan-Mu Ya Rabb,
Indahnya susunan bicara kalam-Mu,
Bagai memujuk pilu dan resah-Ku,
Bahasa-Mu sangat indah,
Tiada upaya dipintas pakar bahasa,
Bila dibaca dan ditadabbur segala,
Sirna segala resah dan keluh jiwa,
terserap dalam indahnya,
Susunan bahasa cinta-Nya yang Agung.

Nukilan: umimaudah lewat tadarrus semalam...

Salam perjuangan untuk anak-anak pelajar yang sedang menduduki peperiksaan percubaan SPM, juga yang bakal menduduki peperiksaan percubaan STPM - 8 Sept - Moga kalian adalah yang terbaik!

Sep 2, 2009

Adakah rindu itu satu anugerah @ derita ?

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Ketika meniti hari-hari yang agak sarat dengan rasa rindu, pernahkah kita terfikir adakah rindu itu satu anugerah, lontaran dari makna cinta dan sayang atau ianya satu derita yang mendatang dari limpahan kasih pada seseorang. Rindu ada berbagai ragam.. rindu buat ibadah, rindukan satu suasana, rindukan sekelompok manusia, rindu pada seseorang.. juga berbagai cara untuk mengubati rindu ini. Terkadang tersangat rindu membuatkan hati sebak dan menitis air mata, apatah lagi, bila kerinduan itu dibuai dengan lagu nasyid sedih.. lebih tragis lagi bila tiba-tiba orang yang dirindui itu kedengaran suaranya... ya Allah.. rindunya!

umi - adakah anda juga merindui seseorang yang istimewa? Sama-sama kita doakan agar insan yang dirindui, dilapangkan amalnya dipermudahkan urusannya dan dilindungi Allah sentiasa.